HARI RAYA KETUPAT


♔ Hari Raya Ketupat ♔
____________________________

Realitasnya, pada hari ke delapan di bulan Syawal masyarakat beramai-ramai membuat ketupat dan menyebutnya `hari raya ketupat`.

Sayyid Nuruddin Muhammad al-Abaji mengatakan tidak boleh menamai hari ke 8 dari Syawal hari raya ('id), tidak boleh meyakininya sebagai hari raya, dan juga tidak boleh menampakkan syiar-syiar hari raya.

Pendapat ini kemudian di ajukan pada Ibn Hajar al-Haitamy, kemudian beliau menjawab:
"Tidaklah apa yang beliau katakan itu benar kecuali meyakini hari ke 8 bulan syawal itu sebagai hari raya yang dicetuskan oleh Allah seperti idul fitri dan idul adha. Jika meyakini hari itu adalah hari raya maka sudah jelas keharamannya. Namun jika hanya sebatas memberi nama hari ke 8 Syawal itu hari raya (ketupat) atau menampakkan syiar-syiar hari raya (seperti membuat ketupat, lontong, lepet) itu tidaklah haram, seyogyanya dihukumi khilful awla. Khilaful Awla sendiri diucapkan dengan
ghoiru jaiz dengan mengarahkan
pada hukum jawaz pada suatu
perkara yang sama dua sisinya."

فتاوي الفقهية الكبري - لإبن حجر الهيتمي
(وسئل) - رضي الله عنه - بما لفظه في شعب الإيمان الفارسية للسيد نور الدين محمد الأبجي - رحمه الله - أنه لا يجوز تسمية الثامن من شوال عيدا ولا اعتقاده عيدا ولا إظهار شيء من شعار العيد فيه فهل صرح بذلك غيره أو في كلام غيره ما يؤيده وهل اتخاذ الطعام الكثير فيه كما في العيد إظهار لشعار العيد أو لا؟

(فأجاب) بقوله: لم أر لهذا السيد سلفا فيما ذكر عنه. وليس ما ذكره بصحيح إلا في اعتقاد أنه عيد وضعه الشارع كما وضع عيدي الفطر والأضحى فتحريم اعتقاد ذلك ظاهر جلي وأما مجرد تسمية ذلك عيدا أو إظهار شعار العيد فيه فليس بمحرم نعم ينبغي أنه خلاف الأولى وخلاف الأولى يطلق عليه أنه غير جائز حملا للجواز على مستوي الطرفين فلعل السيد أراد بقوله: لا يجوز ذلك وإلا كان مخالفا لكلام الأئمة بلا مستند.

#SelamatHariRayaKetupat

0 Response to "HARI RAYA KETUPAT"

Post a Comment

Monggo yang mau berkomentar baik itu kritik, saran, masukan, atau motivasi, asal tak ada unsur Caci mencaci, Pelecehan agama, Pelecehan seksual dan Merayu istri orang

⇧ ISI KOMENTAR FACEBOOK DIATAS ITU ⇧

⇩ ISI JUGA KOMENTAR DIBAWAH INI ⇩

IKUTI FANS PAGE PGP